V apríli 2022 sa do Trstína vrátil kúsok železničnej histórie. Parný rušeň prezývaný “Dodo” znovu zaujal svoje čestné miesto v obci.
Historická perla s príbehom
Tento majestátny stroj, vyrobený firmou Orenstein & Koppel v roku 1915, nesie výrobné číslo 7260 a predstavuje unikátny kus technického dedičstva.
Od grófskych čias po cukrovarské služby
Príbeh Doda sa začal písať v roku 1915, keď gróf Pálfy zakúpil prostredníctvom firmy v Königsbergu (dnešnom Kaliningrade) dve identické lokomotívy. Dvojnápravový rušeň s výkonom 20 konských síl pôvodne slúžil na trati do vápenky Buková. Jeho sesterská lokomotíva s číslom 7259 našla svoje miesto na Lesnej železnici, no pre nevhodné technické parametre ju v roku 1920 predali do Duchcova.
Zmeny vlastníkov a osud vápenky
Vápenka, ktorej sídlo sa nachádzalo v Naháči, prešla počas svojej existencie viacerými vlastníckymi zmenami. V dvadsiatych rokoch ju po finančných problémoch prevzal Trnavský cukrovar. Ten ju spravoval až do šesťdesiatych rokov, kedy prešla pod správu podniku Slovenské kameňolomy Liptovský sv. Mikuláš.
Posledné dni v službe
So zrušením dráhy Slovenskými kameňolomami sa začala písať posledná kapitola pôvodného Doda. Lokomotíva, zbavená ojníc, strávila dlhé roky odstavená na výsypke štrku v Trstíne. V šesťdesiatych rokoch ju naposledy rozpálili priamo na koľajisku, čím sa jej aktívna služba definitívne skončila.
Nový život legendy
Dnes “mašinka Dodo” slúži ako atraktívna pamiatka a obľúbený cieľ návštevníkov Trstína. Obec vyzýva všetkých návštevníkov k ohľaduplnosti: “Prosíme o opatrnosť pri nastupovaní a vystupovaní. Vážme si tento historický klenot a správajme sa k nemu s rešpektom.”