Parný rušeň Dodo, Trstín

Parný rušeň Dodo, Trstín Autor: Vladimír Miček

V apríli 2022 sa do Trstína vrátil kúsok železničnej histórie. Parný rušeň prezývaný “Dodo” znovu zaujal svoje čestné miesto v obci.

Historická perla s príbehom

Tento majestátny stroj, vyrobený firmou Orenstein & Koppel v roku 1915, nesie výrobné číslo 7260 a predstavuje unikátny kus technického dedičstva.

Od grófskych čias po cukrovarské služby

Príbeh Doda sa začal písať v roku 1915, keď gróf Pálfy zakúpil prostredníctvom firmy v Königsbergu (dnešnom Kaliningrade) dve identické lokomotívy. Dvojnápravový rušeň s výkonom 20 konských síl pôvodne slúžil na trati do vápenky Buková. Jeho sesterská lokomotíva s číslom 7259 našla svoje miesto na Lesnej železnici, no pre nevhodné technické parametre ju v roku 1920 predali do Duchcova.

Zmeny vlastníkov a osud vápenky

Vápenka, ktorej sídlo sa nachádzalo v Naháči, prešla počas svojej existencie viacerými vlastníckymi zmenami. V dvadsiatych rokoch ju po finančných problémoch prevzal Trnavský cukrovar. Ten ju spravoval až do šesťdesiatych rokov, kedy prešla pod správu podniku Slovenské kameňolomy Liptovský sv. Mikuláš.

Posledné dni v službe

So zrušením dráhy Slovenskými kameňolomami sa začala písať posledná kapitola pôvodného Doda. Lokomotíva, zbavená ojníc, strávila dlhé roky odstavená na výsypke štrku v Trstíne. V šesťdesiatych rokoch ju naposledy rozpálili priamo na koľajisku, čím sa jej aktívna služba definitívne skončila.

Nový život legendy

Dnes “mašinka Dodo” slúži ako atraktívna pamiatka a obľúbený cieľ návštevníkov Trstína. Obec vyzýva všetkých návštevníkov k ohľaduplnosti: “Prosíme o opatrnosť pri nastupovaní a vystupovaní. Vážme si tento historický klenot a správajme sa k nemu s rešpektom.”